Donate Help Contact The AHA Sign In Home
American Heart Association
Stroke
Search: search_blue_button Advanced Search
Published Online
on February 19, 2009

Stroke. 2009
Published online before print February 19, 2009, doi: 10.1161/STROKEAHA.108.538470
A more recent version of this article appeared on May 1, 2009
This Article
Right arrow Full Text (PDF)
Right arrow All Versions of this Article:
40/5/1786    most recent
STROKEAHA.108.538470v1
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me if a correction is posted
Services
Right arrow Email this article to a friend
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Similar articles in PubMed
Right arrow Alert me to new issues of the journal
Right arrow Download to citation manager
Right arrowRequest Permissions
Citing Articles
Right arrow Citing Articles via Google Scholar
Google Scholar
Right arrow Articles by Arab, L.
Right arrow Articles by Elashoff, D.
Right arrow Search for Related Content
PubMed
Right arrow PubMed Citation
Right arrow Articles by Arab, L.
Right arrow Articles by Elashoff, D.
Right arrowPubmed/NCBI databases
Medline Plus Health Information
*Stroke
Related Collections
Right arrow Acute Cerebral Infarction
Right arrow Primary and Secondary Stroke Prevention
Right arrow Risk Factors for Stroke
Right arrow Epidemiology

Submitted on September 24, 2008
Revised on October 16, 2008
Accepted on November 12, 2008

Green and Black Tea Consumption and Risk of Stroke. A Meta-Analysis

Lenore Arab PhD*; Weiqing Liu MS; and David Elashoff PhD

From UCLA's School of Medicine, Los Angeles, Calif.

* To whom correspondence should be addressed. E-mail: Larab{at}ucla.edu.

Background and Purpose—Experimental models of stroke provide consistent evidence of smaller stroke volumes in animals ingesting tea components or tea extracts. To assess whether a similar association of black or green tea consumption with reduced risk is evident in human populations, we sought to identify and summarize all human clinical and observational data on tea and stroke.

Methods—We searched PubMed and Web of Science for all studies on stroke and tea consumption in humans with original data, including estimation or measurement of tea consumption and outcomes of fatal or nonfatal stroke. Data from 9 studies involving 4378 strokes among 194 965 individuals were pooled. The main outcome was the occurrence of fatal or nonfatal stroke. We tested for heterogeneity and calculated the summary effect estimate associated with consumption of ≥3 cups of tea (green or black) per day using random-effects and fixed-effects models for the homogeneous studies. Publication bias was also evaluated.

Results—Regardless of their country of origin, individuals consuming ≥3 cups of tea per day had a 21% lower risk of stroke than those consuming <1 cup per day (absolute risk reduction, 0.79; CI, 0.73 to 0.85). The proportion of heterogeneity not explained by chance alone was 23.8%.

Conclusions—Although a randomized clinical trial would be necessary to confirm the effect, this meta-analysis suggests that daily consumption of either green or black tea equaling 3 cups per day could prevent the onset of ischemic stroke.


Key words: black tea • Camelia sinensis • green tea • ischemic stroke • theophylline